Pergamino

1 maart 2017

Digitale trends voor 2017

Allemaal digitaal, dat is zeker. Maar op welke manier? Welke trends zien andere organisaties?Wel, klantenervaring optimaliseren staat met stip op 1, gevolgd door creëren van goeie content voor digitale toepassingen. Welke trends er nog zijn? Lees het hier!

Adobe deed samen met Econsultancy een enquête bij 14.000 professionals in marketing, digitale toepassingen en e-commerce.  

De resultaten geven een interessant beeld van de digitale trends in marketing en communicatie. En hoe deze op een paar jaar tijd erg kunnen veranderen.

Wat vonden we belangrijk in 2012?

In 2012 was het creëren van engagement via sociale media de belangrijkste prioriteit voor organisaties, samen met het optimaliseren van content. Van gebruikservaring van klanten was er toen nog geen sprake.

Belangrijkste opportuniteit in 2017

De ondervraagden vinden het optimaliseren van de klantenbeleving en -ervaring het allerbelangrijkste. Meteen daarna komt het creëren van goeie content voor een perfecte digitale (klanten)ervaring.

Digitale aanwezigheid en activiteiten zijn aanwezig in de meerderheid van de marketingacties, zegt bijna de helft van de bedrijven. Een minderheid van 19% vindt dat het digitale een totaal apart speelveld is in marketing. 

Daarnaast geeft 71% van de ondervraagden aan dat het optimaliseren van de 'customer journey' tussen de verschillende keren dat een klant met een merk in contact komt, erg belangrijk is, meteen gevolgd door het verzekeren van consistentie in de boodschappen over de verschillende kanalen heen.

Waar gaat het budget naartoe? Naar social en content marketing

Meer dan de helft van de marketingmedewerkers geeft aan dat ze meer geld zullen uitgeven aan social media marketing en content marketing dan in 2016. Daarna komen personalisatie en video ads.

Wanneer de marketeers kijken naar hun eigen job, dan zegt 85% dat ze onder veel druk staan om steeds nieuwe campagnes te creëren en dat dit steeds sneller moet. 71% zegt dat de verschillende kanalen ervoor zorgen dat ze 10 keer meer acties moeten creëren en dat personalisatie van de marketing dit alleen nog maar versnelt en vermeerdert.

Top 5 prioriteiten voor 2017

De 14.000 ondervraagden geven de volgende prioriteiten top 5:

  1. content marketing (29%)
  2. engagement op sociale media (28%)
  3. targeting en personalisatie (25%)
  4. brand building (23%)
  5. video content (21%)

De snelheid waarmee content moet gecreëerd worden en de mate van personalisatie, maakt het een tijdverslindende en dure taak. 

Gebruik content van gebruikers (User Generated Content of UGC)

Omdat het zo een uitdaging wordt om steeds opnieuw en steeds sneller content te creëren voor verschillende doelgroepen en individuen, zijn een aantal organisaties gestart met het gebruiken van content van gebruikers, in hun eigen marketing. Dit blijkt een sterk groeiende trend maar vergt de juiste verzamel- en analysemiddelen. Enkele met goeie ondersteunende software is dit doenbaar.

Mobiele apparaten zijn trouwens goed voor 62% van de digitale tijd die klanten spenderen. Het gaat dan om sociale netwerken, radio, spelletjes en berichtenapps.

Leg daar dus zeker een focus in je marketing.  

Hoe word je een bedrijf dat gebaseerd is op (klanten)ervaringen?

  1. Maak een geweldig design
  2. Zorg dat je een volledig 360° zicht hebt op je klanten
  3. Maak persoonlijke interacties over de verschillende apparaten heen
  4. Maak content die altijd relevant is
  5. Analyseer data en gebruik algoritmen om je te helpen bij het nemen van beslissingen
  6. Installeer digitale workflows

En wat met design?

Ook design is een echte prioriteit voor organisaties. 86% van de ondervraagden is akkoord dat organisaties die veel aandacht aan design besteden, betere resultaten halen dan andere bedrijven. 33% vindt wel dat ze zelf niet de juiste mensen aan boord hebben om een goeie customer experience uit te bouwen.

De nieuwe realiteit in 2020

De komende jaren verwachten de organisaties voor hun marketing veel van augmented reality, het connecteren van toepassingen en devices en het gebruik van artificiële intelligentie en robots.

En jij, waar ga jij op focussen in 2017, 2018, 2019 en 2020? Welke strategische beslissingen zal jij nemen?

Inspiratie nodig? Maak een afspraak met Pergamino. 

(bron: Adobe) 

Digitale trends voor 2017

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

x